Szympansy mają bardziej złożony język, niż nam się wydawało

Szympansy są bardziej złożonymi zwierzętami, niż wielu mogłoby się wydawać. Okazuje się, że małpy te tworzą rozbudowane sekwencje wokalne, co potwierdza istnienie ustrukturyzowanych struktur językowych. Odkrycie to może wiele powiedzieć także o ewolucji języka ludzkiego.
Szympansy mają bardziej złożony język, niż nam się wydawało

Naukowcy z Max Planck Institutes for Evolutionary Anthropology and for Cognitive and Brain Sciences w Lipsku oraz CNRS Institute for Cognitive Sciences in Bron w Lyonie zarejestrowali tysiące odgłosów dzikich szympansów w Taï na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Uczeni wywnioskowali, że zwierzęta te wydają setki różnych sekwencji wokalnych zawierających do dziesięciu różnych typów nawoływań. Teraz naukowcy chcą sprawdzić, czy szympansy używają tych sekwencji wokalnych do komunikowania szerszego zakresu znaczeń w swoim środowisku.

Tajemnice języka

Mimo że wszystkie organizmy żywe się ze sobą komunikują, to żaden inny gatunek (poza ludźmi) nie posługuje się językiem. Łączymy dźwięki w słowa, a te z kolei oddziałują na siebie i tworzą zdania. Niestety, nie wiadomo, skąd dokładnie wzięła się ta zdolność.

Naukowcy badający początki języka ludzkiego często porównują go do głosu innych zwierząt, w szczególności naczelnych. Badania wskazują, że ssaki naczelne używają nawet 38 różnych zawołań do porozumiewania się, rzadko łącząc je ze sobą. Nie rozumiemy tego w pełni, bo do tej pory nie potrafiliśmy szczegółowo analizować tych sygnałów wokalnych.

Teraz uczeni nagrali tysiące wokalizacji wydawanych przez szympansy należące do trzech grup w Parku Narodowym Taï na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Zidentyfikowali 12 różnych typów zawołań i ocenili, jak są one łączone w coś na kształt języka.

Cédric Girard-Buttoz, główny autor pracy, powiedział:

Obserwacja zwierząt w ich naturalnym środowisku społecznym i ekologicznym ujawnia nieodkrytą wcześniej złożoność ich sposobów komunikacji. Składnia jest cechą charakterystyczną ludzkiego języka i aby wyjaśnić pochodzenie tej ludzkiej umiejętności, ważne jest, aby zrozumieć, jak zbudowane są odgłosy ssaków naczelnych.

Badania pokazują, że szympansy komunikują się ze sobą za pomocą setek różnych sekwencji, łącząc w całym repertuarze nawet do dziesięciu rodzajów nawoływań. To pierwsze badanie dotyczące tak dużej różnorodności produkcji wokalnej u naczelnych.

Tatiana Bortolato, która nagrywała odgłosy w lesie, powiedziała:

Nasze odkrycia wskazują, że system komunikacji wokalnej u szympansów jest znacznie bardziej złożony i ustrukturyzowany, niż wcześniej sądzono.

Catherine Crockford, starsza autorka badania, podsumowała:

To pierwsze badanie w ramach większego projektu. Badając złożoność sekwencji wokalnych dzikich szympansów, gatunku tak złożonego społecznie jak ludzie, spodziewamy się, że uda nam się uzyskać nowy wgląd w zrozumienie, skąd pochodzimy i jak rozwinął się nasz unikalny język.