Dinozaur prawie jak czołg. Nie chodzi jednak o rozmiary

Opancerzony dinozaur z nowo zidentyfikowanego gatunku Jakapil kaniukura nie imponował może gabarytami, jednak natura wyposażyła go w niezwykle skuteczną ochronę.
Dinozaur prawie jak czołg. Nie chodzi jednak o rozmiary

Szczątki zwierzęcia zostały znalezione na terenie współczesnej Argentyny i pochodzą z okresu kredy. Odtworzony wizerunek tego chodzącego czołgu (a być może trafniej byłoby określić go mianem mini-czołgu) pozwala sądzić, iż był on wyposażony w pancerz rozciągający się wzdłuż jego szyi, pleców i ogona. Warto zauważyć, że okres kredy rozpoczął się 145 milionów lat temu i zakończył 66 milionów lat temu wraz z uderzeniem asteroidy, która doprowadziła do wyginięcia dinozaurów.

Czytaj też: Te dinozaury były gigantyczne i bardzo ciężkie! Znamy sekret osobliwego chodu tych olbrzymów

Zwierzę, o którym mowa, wielkością było stosunkowo podobne do kota domowego. Wraz z ogonem miało bowiem około 1,5 metra długości i ważyło od 4 do 7 kilogramów. Według paleontologów poruszało się ono na dwóch kończynach, w sposób podobny jak na przykład słynny T. rex, zamieszkując około 100 milionów lat temu to, co obecnie jest Ameryką Południową.

Badaniami w tej sprawie zarządzał Sebastián Apestegua, który wraz ze współpracownikami odnalazł częściowy szkielet tego stworzenia oraz 15 fragmentów zębów o kształcie przypominającym liść. Wśród współcześnie żyjących zwierząt można je porównać do zębów legwana. Poza tym J. kaniukura przypomina przedstawicieli podrzędu tyreoforów, choć jest od nich znacznie młodszy, dlatego kredowe pochodzenie nowo zidentyfikowanego gatunku wydaje się dość zaskakujące.

Czytaj też: Odkryli zupełnie nowy gatunek dinozaura. Jest dużo starszy niż T. rex, ale łączy ich jedna rzecz

Jeśli chodzi o etymologię nazwy gatunkowej tego opancerzonego dinozaura, to Jakapil oznacza “nosiciela tarczy” w jednym z pierwotnych języków używanych na terenie Argentyny. Z kolei człon kaniukura oznacza “skamieniały grzbiet”. Szczegóły dotyczące odkrycia można natomiast znaleźć na łamach Scientific Reports. Tyreofory wyróżniają się obecnością pancerza ułożonego w podłużnych rzędach wzdłuż ciała. Pierwsi przedstawiciele tego podrzędu posiadali osteodermy, czyli swego rodzaju zmineralizowane łuski. Wraz z postępem ewolucyjnym pojawiły się natomiast bardziej rozbudowane struktury, takie jak kolce i płytki.