Ten diament znajdował się w nietypowych skałach. Takich miejsc na całym świecie jest tylko 6

O tym, jaka była bardzo dawna historia geologiczna Australii, mogą nam powiedzieć bardzo niewielkie kryształy diamentów pochodzenia metamorficznego. Znalezisko z północno-wschodniego wybrzeża kontynentu jest niezwykle unikatowe – znamy zaledwie sześć stanowisk na całym świecie, gdzie powstały. O czym świadczy znaleziony diament w Australii?
Australia

Miejsce badań / źródło: Pixabay, przetworzone

Zespół badaczy z James Cook University i University of Adelaide odkryli w skałach metamorficznych obecność diamentów. Wyniki badań niezwykłych minerałów opublikowali w czasopiśmie Science Advances.

Jest to bardzo rzadkie, aby diamenty mogły powstawać w skałach metamorficznych. Znane jest zaledwie sześć stanowisk na świecie, gdzie znaleziono mikroskopijnej wielkości kryształy najtwardszego minerału w przyrodzie.

Czytaj też: Prawdziwy gigant! Wykopali diament tak wielki, że od 300 lat nie spotkano większego

Ich rozmiary – tak małe, że niewidzialne gołym okiem – są związane ze specyficznymi ruchami skorupy ziemskiej, gdzie panowało niewyobrażalnie duże ciśnienie. Podobnie było też na północno-wschodnim wybrzeżu Australii.

Dowody na metamorfizm wysokich ciśnień w badanych skałach. Zdjęcia mikroskopowe przedstawiają minerały granatu z ekskluzjami innych minerałów. Diamenty oznaczono m.in. na zdjęciu A. / źródło: Edgar A. et all, 2022. Science Advances, https://doi.org/10.1126/sciadv.abo2811

Diament w skałach metamorficznych. Wyjątkowo rzadkie znalezisko!

Diamenty zostały zidentyfikowane w kompleksie skał wzdłuż uskoku tektonicznego rzeki Clarke. Struktura tektoniczna tutaj liczy ponad 500 mln lat i powstawała najpewniej na przełomie proterozoiku i paleozoiku. Jakie implikacje rodzi obecność diamentów w tych skałach?

Na początku należy wspomnieć, że obszar geologiczny badań obejmuje dawny łańcuch górski Terra Australis na styku Gondwany i Pacyfiku. Początkowo sądzono, że ta część kontynentu powstała wskutek tzw. tektoniki akrecyjnej („łączenia się kier na rzece”, czyli bez stref subdukcji).

Czytaj też: Unikatowy czarny diament trafi na aukcję. Powstał miliardy lat temu po uderzeniu asteroidy

Najnowsze odkrycie przynosi zupełnie inny obraz Australii sprzed pół miliarda lat – obecność metamorficznych diamentów wskazuje na dużo bardziej dynamiczne i złożone procesy tektoniczne. Czyli najmniejszy kontynent świata nie zawsze był taką „ostoją spokoju”, jak uważano.

Więcej:diamenty