Chiny mają wyjątkowego drona. HH-100 zrewolucjonizuję logistykę powietrzną

Korporacja Przemysłu Lotniczego Chin (AVIC) poczyniła znaczące postępy w sektorze bezzałogowych statków powietrznych (UAV), opracowując wielkiego drona latającego do transportu towarów o nazwie HH-100.
Chiny mają wyjątkowego drona. HH-100 zrewolucjonizuję logistykę powietrzną

Dron HH-100, czyli jak Chiny chcą zrewolucjonizować transport powietrzny

Nieważne, czy w grę wchodzi sektor cywilny, czy wojskowy – transport czegokolwiek z jednego miejsca na drugie zawsze pozostaje zadaniem mozolnym i angażującym spory personel. Dlatego właśnie Chiny uznały, że porzucą tradycyjnych pilotów na rzecz komputerów, opracowując drona latającego HH-100, który to niedawno zakończył kluczową fazę swojego rozwoju, przechodząc testy automatycznego kołowania z wysoką prędkością. Teraz stoi przed jeszcze większym wyzwaniem, bo dziewiczym lotem, który oznacza przyspieszające tempo Chin w globalnym wyścigu technologii bezzałogowców.

Czytaj też: Chiny będą miały największe siły powietrzne na świecie. Amerykanie drżą o swoją dominację

Janes

Opracowany przez Xi’an Aircraft Industry, czyli filię AVIC, 3 kwietnia dron HH-100 pomyślnie przeszedł testy automatycznego kołowania z wysoką prędkością na lotnisku Yangchang w prowincji Syczuan, co ciągnęło się aż od końca lutego. Udane testy są o tyle ważne, że rzeczywiście wynoszą one Chiny na nowy poziom zaawansowania UAV, jako że HH-100 to pełnowymiarowy dron transportowy o imponującej maksymalnej masie startowej na poziomie 2 ton oraz ładowności sięgającej 700 kg. Może latać na dystanse do 520 km i na pułapie do 5000 metrów z prędkością przelotową 300 km/h przy całkowitym załadowaniu.

Czytaj też: Dron jak matrioszka i transformer w jednym. Chiny zapowiadają rewolucję

Potencjalne zastosowania HH-100 obejmują transport logistyczny na krótkich dystansach, monitorowanie lasów i łąk, zwalczanie pożarów, pomoc w katastrofach, przekazywanie sygnałów komunikacyjnych czy zasiewanie chmur. Innymi słowy, HH-100 to bardziej dron do zastosowań cywilnych niż wojskowych, a porównując go z podobnymi UAV do transportu towarów z całego świata, jego potencjał wyróżnia się znacznie pod wieloma względami. Jego maksymalna masa startowa, ładowność, prędkość przelotowa, zasięg i pułap użytkowy pozycjonują go jako bardzo ciekawą opcję do realizacji szerokiego spektrum misji.

Czytaj też: Chiny dokonały przełomu. Statek kosmiczny napędzany potęgą atomu nabrał właśnie sensu

Postępy i możliwości HH-100 sygnalizują rosnący potencjał Chin w rozwoju UAV, z potencjalnymi implikacjami dla globalnych sektorów logistyki i transportu, a także dla reagowania na sytuacje kryzysowe i monitorowania środowiska. W miarę zbliżania się HH-100 do zrealizowania dziewiczego lotu i wreszcie ostatecznego wdrożenia operacyjnego, ten dron Chin reprezentuje nie tylko znaczne osiągnięcie technologiczne kraju. Stanowi także strategiczny atut, który może zdefiniować na nowo logistykę powietrzną i bezzałogowy transport… i to na skalę światową.